Media obiegła informacja o wizycie Kopacz we Francji a w TVN pokazuje uśmiechniętą panią Premier. To wyraźnie zasługa Prezydenta Hollande. Co może być powodem?

d49e106c-4a03-4c9d-bed8-1129f691510b

 

 

 

 

 

Nie da się ukryć że oboje dobrze się czują w swojej obecności. Widać to po mowie ciała. Czy kryje się za tym coś jeszcze?

 

images pobrane

 

 

 

 

 

 

Myślę że  tak. Być może wykuwa się realny sojusz polsko – francuski. Francja bierze udział w modernizacji polskiej armii. Niedługo zakończy się przetarg na 70 śmigłowców wielozadaniowych gdzie jak sądzę wygra EC 725 Caracal. Przetarg będzie kosztować ok 10 mld zł.

caracal

Zakup okrętów podwodnych 7,5 mld. Francja oferuje Scorpene. Prawdopodobnie jako jedyna łódź w przetargu oferuje możliwość odpalania pocisków rakietowych. Tzw ‘Kły Polski’

ScorpeneMdCnfotDCNSiMBDA

I największy przetarg na modernizacją obrony przeciwlotniczej – Tarcza Polski. Około 20 mld zł. Tutaj Francja oferuje SAMP/T

sampt_launcher650

Razem około 38 mld zł czyli około 9 mld Euro. Sporo kasy. Myślę że wygrana w tych przetargach przypadnie Francji. W zamian Francja porzuci plany zbliżenia z Rosją i budowy dla Rosji Mistarali lub innego sprzętu wojskowego i poprze nasze stanowisko w sprawie Ukrainy. Warto też zwrócić uwagę że Prezydent Komorowski zachęcał osobiście Francuzów do wzięcia udziału w przetargu na śmigłowiec i wiele wskazuje  że jest zwolennikiem tej oferty.

W przyszłości czeka nas dyskusja o budowie elektrowni atomowej. Liderami w tej dziedzinie są Francuzi. Zespół francuskich firmy Edf i Areva jest wymieniany jako potencjalny kandydat.

Samo Edf chwali się że ma 10% rynku energii w Polsce. Jak podaje Wikipedia

Wszyscy pamiętają że offset po zakupie F-16 okazał się niewypałem. Z dobiegających informacji można wnioskować że tym razem uda się lepiej. Budową 2 z 3 zamawianych okrętów podwodnych i konserwacją ma się zajmować stocznia Nauta. EADS podpisał umowę o współpracy z łódzkimi państwowymi Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1. Jeśli przetarg wygra, powoła z WZL-1 spółkę joint venture. Zaproponował, że oprócz montowania śmigłowców w Polsce będzie również składać tu nich silniki. Miałoby to się odbywać w zakładach w Dęblinie, które należą do WZL-1. Koncern zapowiedział także, że bez względu na wynik przetargu w Łodzi otworzy biuro konstrukcyjne. Airbus od ośmiu lat współpracuje z Politechniką Łódzką. Jej naukowcy m.in. pomagali zaprojektować wirniki do najszybszego helikoptera na świecie – X3.

eurocopter_x3-wirolot-smiglowiec-helikopter-660

W biurze konstrukcyjnym pracować będzie stu inżynierów. EADS zdecydował, że Polska uzyska “status kraju wewnętrznego”, co oznacza dopuszczenie do wewnętrznych procedur. – Nie ma więc problemu z przekazywaniem technologii, np. kodów i ich modyfikacji. Również Politechnika w Gdańsku oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu mają się zająć udoskonalaniem śmigłowców EADS.
Co do Tarczy Polskiej to oferta offsetowa nie jest jeszcze znana. Jest szansa że na współpracy z francuskimi firmami wyjdziemy lepiej niż z amerykańskimi. Na bardzo dalekim horyzoncie jest jeszcze sprawa technologi takich jak bezzałogowe i niewykrywalne bombowce typu nEUROn. Być morze pojawi się opcja wejścia w taki program. Z pewnością nie będzie to tanie ale pozwoli wejść polskiej zbrojeniówce i polskim ośrodkom naukowym do pierwszej ligi.

Smigłowce

Okrety

Tarcza polski

 

Elektrownia Atomowa

 

Advertisements